Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Ngapali, Myanmar van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Myanmar deel 2 - Reisverslag uit Ngapali, Myanmar van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Myanmar deel 2

Door: Gonny Schoonhoven

Blijf op de hoogte en volg Gonny

25 November 2013 | Myanmar, Ngapali

.... 4 uur in de ochtend, we slapen in de nachtbus van Bagan naar Ingle lake. We worden bruut gewekt met de mededeling dat we 10 dollar moeten betalen om het gebied in te komen en dat we op de bestemming zijn aangekomen. Half slaperig betalenen we braaf en stappen uit. 20 tuktuk chauffeurs staan klaar om ons ergens naar toe te brengen en schreeuwen allemaal tegelijk. Als het geen 4 uur in de ochtend was, zou het een erg lachwekkende scene uit een B-film kunnen zijn maar helaas, dat is het wel. We schudden ze van ons af want we hadden in Mandelay al een hostel en een pick up geregeld. Helaas wist de meneer niet welk tijdstip we zouden aankomen en na een uur wachten besluiten we toch maar de tuktuk te nemen. Het hostel waar we verblijven is super leuk met een kleine veranda voor onze kamer. Verder is alles daar erg nieuw en schoon. Wat een verademing. We slapen wat bij en verkenning het stadje in de middag, lopen wat door de plattelandsdorpjes heen waar vanalles te beleven is. Vrouwen wassen de kleding in de rivier terwijl de mannen met de ossenwagen op het landaan het werk zijn. Niets stress en burn outs. Het enige probleem is dat je aan eten komt. Kan trouwens wel behoorlijk stressvol zijn. De mensen op het platteland hebben het over het algemeen beter als de mensen in de stad. Ze kunnen groenten en fruit verbouwen en vissen zodat er altijd genoeg eten is.
s avond komen we de 2 Duitse meiden weer tegen en kletsen wat bij. De volgende dag hebben we een kano met motor gehuurd samen met 2 Duitse jongens. We varen over het meer en bezoeken de dorpjes op het meer. Bijzonder is hier om te zien hoe de vissers peddelen, ze staan voorop de kano en peddelen met 1 been terwijl de handen de visnetten binnenhalen. Tevens bezoeken we de de floating gardens. Dit zijn tuinen op het water gemaakt. Verder bezoeken we allerlei handarbeiders, van dolkenmakers tot weverijen enzenz. Ook zien we een aantal mensen met die ringen om hun nek, armen en benen. Heel bijzonder. Wat een top dag!!
De volgende dag huren we fietsen, jullie lezen het goed, en fietsen naar een klooster en een wijnproeverij. De wijn is niet top maardat was te verwachten. Wel een schitterend uitzicht over het meer en vallei.
Tussendoor hebben we een vlucht geboekt naar Ngapali Beach. Het mooiste strand van Myanmar om een paar dagen uit te rusten en lekker op het strand niets te doen. We hebben van te voren ook een leuk goedkoop resort geboekt aan het strand. Heerlijk!! De boten worden door de ossenwagen naar de zee vervoerd, dames lopen met vers fruit op een schaal op hun hoofd over het strand en we doen voornamelijk niets. Na 3.5 dag strand vertrekken we morgen naar Yangon, de dag erna naar Bangkok en de nacht daarna weer naar huis. dat zit er een een bijzondere en schitterende reis op.
Wat opvallend is aan Myanmar dat de mensen oprecht blij zijn om de toeristen te zien, laten zich gewillig op de foto nemen en zijn bijzonder vriendelijk en gastvrij.
Ook grappig is, en alleen in Myanmar, dat de dames hun gezicht insmeren met een soort prutje, thanaka, gemaakt van een boom en gemengd met water. Buiten het feit dat ze het als bescherming tegen de zon gebruiken is het ook een soort make up. Eigelijk ziet het eruit alsof ze zich een tijdje niet hebben gewassen maar na een paar weken in het land went het wel en is het eigenlijk wel grappig. De oudere vrouwen zijn vrijwel rimpelloos. Misschien is het ook wat voor mij. Verder is het opvallend dat in Myanmar de auto s rechts rijden, dat is de bedoeling in ieder geval, meestal rijden ze kriskras door elkaar, maar het stuur van de auto s ook vaak rechts zit. Het lijkt mij wat lastig maar het is net wat je gewend bent..
Nou dat was het weer. Jullie hebben de verkorte versie gelezen. Als je meer wilt weten zal ik het in geuren en kleuren thuis aan jullie vertellen. Het is nu schitterend weer en tijd om op het strand verder te werken aan mijn bruiningsschema....

• 25 November 2013 - 20:50

Ellen Dekker:

Ben nu al nieuwsgierig naar je verhalen...... Eerst nog even genieten van de laatste dagen daar!!!!

• 26 November 2013 - 09:10

Jeanine:

Klinkt weer super Gonny, wat een bijzonder land. Geniet nog even van de laatste dagen daar!! x