Eerste week Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Eerste week Myanmar - Reisverslag uit Pagan, Myanmar van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Eerste week Myanmar

Blijf op de hoogte en volg Gonny

17 November 2013 | Myanmar, Pagan

Hallo allemaal,

Hier ben ik dan met mijn eerste reisverslag uit Birma.
Vrijdag 8 november vertrekken we uit Amsterdam richting Bangkok. Na ee n prima vlucht komen we daar de volgende ochtend aan, nemen een taxi en checken in bij een super leuk hostel. We slapen een paar uur om even bij te komen en gaan vervolgens met de bootbus Bangkok in. We doen verder weinig en zitten wat op een terras aan de overkant van de Arum Wat pagoda. Daar blijven we totdat de lichten van de pagoda aan gaan om dat uitzicht te bewonderen. Dan weer terug naar het hostel om op tijd naar bed te gaan. De volgende ochtend worden we 4.15u opgepikt door de taxi om door naar Yangon te vliegen. De vlucht duurt maar een uurtje.
Daar aangekomen delen we de taxi met 2 Duiters (we zijn tenslotte " on a budget tour")
De zoektocht naar een guesthouse verliep niet helemaal vlekkeloos. Alles vol of te duur. Na een uur rondgezeuld te hebben met de rugzak om zijn we er klaar mee en checken in bij het eerste hotel dat nog een kamer beschikbaar heeft.
Yangon is een grote stinkende stad, te warm, te druk, te veel uitlaatgassen maar de mensen zijn vriendelijk en het is weer bijzonder om te zien hoe de mensen hier leven en tevreden zijn met weinig.
We bezoeken de grootste markt van Yangon en gaan naar de " reclining Boeddha" (liggende boeddha) en vervolgens naar de Shwedagon Pagoda, de belangrijkste in Yangon. Het is een enorm complex met veel gouden pagoda's. Toen we even zaten kwam er een monnik naar ons toe met de vraag of we engelse les wilden geven aan zijn studenten. Tuuuuurlijk willen we dat we zijn tenslotte de beroertste niet. Het volgende uur zaten we met zijn studenten tussen de 15 en 20 jaar te praten over van alles en nog wat. Het idee is dat je het beste engels leert door te spreken met mensen. Nadat de monnik nog 100 keer gezegt had hoe mooi we zijn ( huh?? een flirtende monnik??) gaan we verder met het bezoek aan de pagoda.(prettig dat onze ego's weer opgepoetst worden) Leuk om mee te maken hoe graag de studenten Engels willen leren en hoe enthousiast ze zijn. s'avond eten we op een de hoogste verdieping van de Sakura tower met een schitterend uitzicht op de stad.
Het plan was om de volgende dag naar Ingle lake te gaan maar aangezien het vakantie is in Birma zijn er geen bustickets te verkrijgen. Dan maar eerst naar Mandelay. We vertrekken met de nachtbus maar helaas van slapen kwam weinig terecht. Eenmaal geinstalleerd in de bus ging de tv aan, een slecht B-film is nog heilig vergeleken met deze, geluid op mag-10 met een mooie aziatische galm (je kent ze we van de karaoki), de airco op - 20, en een dame met naaldhakken naast ons die meeblerde met haar i-pod. Feest alom dus. Geslopen komen we aan in Mandelay waar we inchecken in een prima hostel. Dat we op 4 hoog slapen zonder lift nemen we op de koop toe. We zijn allang al blij dat we zo snel een slaapplek hebben gevonden.' s Middags wandelen we door de stad, bezoeken het Royal Palace drinken wat in een Amerikaans-achtig tentje. Leuk ingericht maar met een dubieus bordje aan de muur door hun gebrekkige engels: We offer good service, we do you in one hour! Ik blijf er mijn twijfels over houden....
De volgende dag hebben we een taxi voor de hele dag gehuurd om de omgeving te verkennen. Het was echt een topdag met met diverse pagoda's, kijken naar mensen die Boeddha's aan het boetseren waren, houtsnijwerkers, de gouden Boeddha die alleen door mannen aangeraakt mag worden (lekker emancipatie hier), bekijken het tafereel als de monniken gaan lunchen (heel bijzonder en veel toeristen) Eigenlijk is het bijna zielig voor de honderden monniken die door de toeristen allemaal op de foto's worden genomen. Maar jullie kennen mij, schaamteloos doe ik daar natuurijk gewoon aan mee. (hadden ze maar geen monnik moeten worden, denk ik dan :)). Het is wel spectaculair om te zien. Ik heb er een foto van op facebook geplaatst. Vervolgens gaan we Inwa waar we met de boot de rivier oversteken om met paard en wagen het gebied te verkennen. Nog meer pagoda's en boedda's. Als afsluiting van de dag gaan bekijken we de zonsondergang vanaf een boor bij U-bein bridge. Het absolute hoogtepunt van de dag (foto op facebook voor de liefhebbers).
De taxichauffeur van die dag was de broer van degene bij de receptie vn het hotel en wij hadden gevraagt of de rekening op de rekening van het hotel kon, dat was geen probleem maar door het gebrekkige engels van de taxichauffeur bleek dat de man dacht dat we even naar de kamer waren gegaan om geld te halen terwijl wij lekker hadden opgefrist en gerelaxed zat de arme man ongeveer 1.5 uur beneden te wachten op zijn geld. Pas toen we beneden kwamen om uit eten te gaan zagen we pas dat hij er nog was. Arme stakker...
De volgende dag hebben fietsen gehuurd er crossen de hele stad door. Ik kan je verzekeren dat fietsen door een stad in Birma al een avontuur op zich is. We bezoeken een workshop goed maken en krijgen van een vriendelijke mevrouw een gouden stip op ons voorhoofd. Ik denk dat Boeddha ons nu ook onder zijn vleugels heeft genomen en krijgen we bescherming van hem/haar (Boeddha komt in alle vormen)
Dezelfde avond vertekken we weer met de nachtbus (omdat we er zo dol op zijn) naar Bagan.
's Ochtends om 4 uur komen we aan in Bagan en de taxichauffeurs (lees paard en wagen) staan al klaar om ons naar de hostels te brengen. In de bus ontmoeten we een paar Duitse meiden waar we mee samen op zoek gaan naar een hostel. Dat valt weer niet mee maar uiteindelijk vinden we iets om te slapen. We kunnen alleen pas inchecken om 11 uur. Bagan een grote openlucht museum. Er staan duizenden temples op 40m2. Echt schitterend. We besluiten met paard en wagen naar een tempel te gaan om daar de zonsopkomst te bekijken. Echt schitterend!! Super mooi met een beetje mist (kan ook stof zijn) tussen de bomen en alle tempels. Wat een top begin van de dag. Nadat we ingecheckt waren in een ander hostel dan we van plan waren ( een zwaar teleurgestellede medewerker die jammerde wat hij aan de eigenaar moest vertellen, gossie, best sneu, maar we hadden geen zin om tot 11 uur te wachten en we konden ergens anders om 9 uur de kamer in) hebben we in de middag wat rondgelopen en nog een tempel bezocht. De volgende dag rijden we met paard en wagen de hele dag door het gebied om de tempels te bezoeken. Grote, kleine, met muurschilderingen enzenz. Inmiddels zoveel tempels gezien dat de " tempelmoeheid" erin begint te sluipen. 's avonds met de 2 duitse meiden gegeten. Vandaag rustdag en morgen naar Mount Popa. Morgenavond met de nachtbus (we kunnen er geen genoeg van krijgen) naar Ingle lake. Het zal mij benieuwen....

• 17 November 2013 - 09:54

Jose:

Dit klinkt allemaal weer als een geweldige reis. Je verslag is erg leuk en ik ben nu al benieuwd naar het volgende .... Have fun!!!

• 17 November 2013 - 10:05

Kim:

Je schrijft mooi en het klinkt geweldig, ik zie het helemaal voor me zoals je het beleefd! Goede reis

• 17 November 2013 - 12:51

Anneriet:

Weer zo, n leuk reisverslag. Super hoor. Nog heel veel plezier

• 17 November 2013 - 12:58

Corina:

Goede reis verder....ik reis ook mee geweldig haha

• 18 November 2013 - 17:44

Ron Lindhout:

met plezier je verslag gelezen, wacht op het volgende verhaal !!!