Tempels tempels tempels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Tempels tempels tempels - Reisverslag uit Colombo, Sri Lanka van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Tempels tempels tempels

Door: Gonny Schoonhoven

Blijf op de hoogte en volg Gonny

10 Augustus 2011 | Sri Lanka, Colombo

Hallo allemaal,

Daar ben ik dan eindelijk met mijn eerste reisverslag vanuit Dambulla. We zijn inmiddels bijna een week onderweg en hebben de route van de culturele driehoek achter de rug. Dit zijn vooral tempels en ruines. Maar laat ik bij het begin beginnen.

Donderdagavond zijn we vertrokken uit Nederland en naar een aantal keer overstappen kwamen we aan op het vliegveld van Colombo. We zijn daarna gelijk doorgereden naar Negombo, een klein plaatsje aan het strand. We vonden een hostel aan het strand en werden gelijk geconfronteerd met een enorme kakkerlak in de badkamer, dronken mannen op het strand, en de zon die al 6 uur ondergaat. Nadat we ons hadden ontdaan van de kakkerlak (vermoord) en de dronken man (die niet vermoord maar gewoon weggestuurd) zijn we op zoek gegaan naar een restaurant waar we lekker rijst met curry hadden gegeten. Toen waren we er nog heel blij mee maar na een week alleen maar rijst met chicken- curry, sweet and sour, vegetable begint het behoorlijk de keel uit te hangen.
De volgende dag zijn we met de bus vertrokken naar Anuradhapura waar een enorm tempelcomplex te bekijken is. Deze is nog in gebruik en is erg indrukwekkend. Boeddhisten schenken bloemen aan beelden en heilige bomen. Alles om maar in een volgend leven als een mens terug te mogen komen. De temperatuur is rond het middaguur rond de 39 graden en helaas vind boeddha dat we onze schouders, knieen moeten bedekken. Ik kan je verzekeren, dat is best warm.
's Avonds eten we gezellig met een Nederlandse jongen die we zijn tegengekomen in ons hostel. Verder hebben we in dit leuke hostel weer een huisdier in de badkamer. Ditmaal een kikker. Deze mag blijven zitten van ons. We verblijven hier 2 nachten voordat we verder reizen met de locale bus naar Polonnaruwa.
Het reizen met de bus is al een avontuur op zich. Je zit ongeveer dubbel gevouwen in een veel te volle bus. Vervolgens komen er op elk busstation massa's kooplui naar binnen die je van alles proberen te verkopen. Van rauwe uien tot loten voor een loterij en alles wat daartussen ligt. Erg grappig. Tot nu toe hebben we op de langere stukken gelukkig altijd een zitplaats gehad. Er zijn mensen die gewoon 3 uur lang in de bus staan. Daar wordt je niet echt vrolijk van. Verder is het prima te doen om met de bus te reizen. De mensen zijn erg behulpzaam. Een keer hadden we een staanplaats en toen er een zitplaats vrij kwam op het voorste bankje naast een monnik ging Brenda daar natuurlijk gewoon zitten. Ik heb nog nooit zoveel mensen verschrikt zien opkijken en de, doorgaans, vriendelijke monnikken, zo boos zien kijken. Na een paar seconde kwam er een engels sprekende Srilankees die zei dat vrouwen niet naast een monnik mogen zitten. We hebben er nog dagen pret om. De eerste keer in de bus gingen we al op het voorste bankje zitten omdat we daar veel beenruimte zouden hebben, en toen werden we al weggestuurd omdat die gereserveerd was voor de monnikken en nu dit weer. Ik denk niet dat wij de "Boeddhistische verlichting" gaan bereiken als we zo doorgaan.
In het hostel hadden we als huisdier een gekko en wat apen die rond sprongen. In Polonnaruwa hebben we overdag de tempels (ruines) bekeken. In dit park hebben we een illigale deal gesloten met de tuktuk chauffeur die weer wat mensen kent van het park. Wij betaalden minder en dan kochten wij geen officieel kaartje. Via een niet gebruikelijk manier naar binnen gekomen en via een klein pad er weer uitgekomen waar de tuktuk chauffeur ons weer opwachtte. Iedereen gelukkig.
's Avonds wederom een gast aan tafel. Ditmaal een Engelse jongen. Het is heel leuk om andere toeristen tegen te komen en te horen waar die zijn geweest en de tips die je kunt uitwisselen.
De volgende ochtend vroeg vertrekken we om 5 uur om op tijd te zijn voor een safari trip in een park. Niet alles zat mee die dat want om half 6 hadden we tuktuk pech. Brenda moest de tuktuk aanduwen en ik heb een foto gemaakt om het tafereel te vereeuwigen. Op het busstation aangekomen was de bus vol ( normaal als hier de bus vol is kunnen er nog minstens 20 mensen bij maar goed...) en moesten een uur wachten op de volgende bus. Toch mocht dat de pret niet drukken. In het safaripark aangekomen hebben we 3 uur met een gids rondgereden door een prachtig natuurlandschap en ook wat wilde dieren gezien. Helaas lieten de olifanten het afweten.
Met de middag zijn we doorgereden naar Sigirya en hebben daar het eind van de middag de Rots beklommen. Op de rots stond vroeger een oud paleis waar nu alleen nog wat overblijfselen van te zien zijn. Het uitzicht met zonsondergang is adembenemend en zeker alle trappen, zweetdruppels en hitte waard. De volgende dag (vanmorgen) vertrekken we naar Dambulla waar we de tempels in de grotten hebben bekeken. Dit zijn 3 grotten met de tempels erin gebouwd. De beelden en muurschilderingen daar waren echt supermooi. Dit was echt de mooiste van alle tempels die we tot nu toe gezien hebben.
Morgen verlaten we " de culturele driehoek" en gaan richting het zuiden. De volgende bestemming is Kandy waar het jaarlijkse festival bezig is " De Perahera". Dit is het grootste festival (optocht) in Sri Lanka, de verering van de tand v/d Boeddha, en duurt ongeveer 2 weken. Wij verblijven daar 4 dagen.....

Tot de volgende keer!!
(weet niet wanneer want de internetcafes liggen hier niet voor het oprapen)

• 10 Augustus 2011 - 14:45

Jose:

Ik heb al zo'n gein gehad met jullie tuk tuk pech.. Zo te lezen hebben jullie het geweldig. Succes verder he!

• 10 Augustus 2011 - 17:18

Hanneke:

Ik ben ontzettend blij dat jullie het zo leuk hebben samen. En ja Brenda, iemand moet de foto maken toch?? Mooie foto's en een leuk verslag. Heel veel plezier . XX mam.

• 10 Augustus 2011 - 19:31

Iris:

Hoi Gonny en Brenda,

Wat een mooie verhalen weer! Ik ben erg benieuwd naar de foto's heb net even zitten googlen en dat laat al heel vele moois zien. Die rots in Sigirya die jullie beklommen hebben ziet er indrukwekkend uit!
    Feest ze in Kandy!
    liefs Iris

• 11 Augustus 2011 - 20:41

Kirsten (buuf):

Klinkt allemaal goed meiden!!
    Die arme monniken, ze hebben wel wat te voorduren met jullie in het land ;-)
    Hier is de herfst ingetreden wees dus maar blij dat jullie lekker warm in verweggistan zitten... Je planten overleven het iig wel Gon, ze krijgen voldoende vocht :-)
    Goede reis!
    groetjes Kirsten