Olifanten en nog eens olifanten - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Olifanten en nog eens olifanten - Reisverslag uit Nuwara Eliya, Sri Lanka van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Olifanten en nog eens olifanten

Door: Gonny Schoonhoven

Blijf op de hoogte en volg Gonny

13 Augustus 2011 | Sri Lanka, Nuwara Eliya

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met een nieuw en korter reisverslag uit Nuwara Eliya.

Waar was ik gebleven....

Kandy.. Nadat we aangekomen zijn in Kandy vragen we aan een tuktuk chauffeur om ons naar ons voorgeboekte hostel te brengen. In Kandy is namelijk het grootste feest van het jaar en hadden thuis bedacht dat het handig was om van te voren een slaapplek te regelen. Daar zijn we goed van terug gekomen. Nadat de tuktuk chauffeur het aan 10 mensen had gevraagd waar het was en niemand van dit hostel had gehoord begonnen we ons toch zorgen te maken. Uiteindelijk wist er iemand waar het was, 32 km uit de stad vandaan!!! We wilden in Kandy blijven slapen voor het festival. Nadat we een uur in de tuktuk hadden gezeten kwamen we aan op plaats der bestemming in 'the middle by nowhere'. Nadat we een dealtje hadden gesloten met de eigenaresse gingen we rechtsomkeer naar Kandy en hebben daar 2 dagen doorgebracht.
's Avonds hebben we een plek veroverd om naar de perehera te gaan kijken. Dit is een enorme optocht ter verering van de tand van de Boeddha. (wij noemen het gewoon kermis of carnaval) Maar goed.. Om 1 uur in de middag zitten er al duizenden mensen op de stoep om de beste plaats te krijgen en tegen de tijd dat het avond wordt kun je nergen meer langs en zitten. Iedereen verkoopt plaatsen op balkons, winkels, prive huizen en bouwvallen om van deze happening te profiteren. Ook wij hebben een balkonplaats om een goed uitzicht te hebben.We moesten om een uur of 6 aanwezig zijn en het begon pas rond 10 uur. Aangezien we al 2 uur in de bus gezeten hadden en 2 uur in de tuktuk wisten we niet meet hoe we moesten zitten. Maar het was zeker de moeite waard!! Duizenden dansers en heel veel " versierde " olifanten vormden een kilometers lange optocht. Totaal duurde de optocht ongeveer 3 uur en het was echt fantastisch!!
De volgende ochtend zijn we naar Pinnawela gegaan. Dit is een opvanghuis voor olifanten die mishandeld zijn en waarvan ze een tragisch verleden hebben. Er lopen er totaal 170 rond. Eerst konden we kijken bij het voeren, daarna werden ze meegenomen naar de rivier. Heel leuk om te zien hoe ze door de winkelstraat moesten lopen om naar de rivier te komen.
Inmiddels was mijn collega Stefan (en Cleo en vrienden)ook in Kandy aangekomen en hebben 's avond met zijn allen gegeten. Dat was nog een hele klus om een restaurant te vinden en door de mensenmassa heen te komen.(de perehera duurt 2 weken) Zeker toen we terug wilden waren we ingesloten omdat de hele stad afgezet was. Uiteindelijk is het natuurlijk gelukt maar de avond was best kort maar wel gezellig. Wie weet komen we elkaar later tegen gedurende deze trip.
Vanmorgen zijn we vertrokken naar Nuwara Eliya. Het plan was om met de trein te gaan. Toen de trein aankwam hebben ons plan snel gewijzigd ivm de drukte. Het was echt niet normaal hoeveel mensen er in de trein gepropt waren. Ze hingen zelfs buiten te trein te bungelen om maar mee te kunnen. Er zijn grenzen en we besloten om met de bus te gaan. De weg hierheen was echt fantastisch, vol met theeplantages, heuvels en super mooi landschap.
We zitten inmiddels in een super leuk hostel met 7 kamers en met een aantal andere toeristen waar we zo mee gaan eten. Klein, een open haard, veel hout, een klein beekje en voor het eerst een warme douche. Wat een feest!!!Het is hier echt super!! Vanmiddag een theefabriek bezocht en nu ' chillen" in het hostel.
Morgen om een uur of 4.30 op om naar een natuurpark te gaan.....
(helaas is dit hostel te leuk om vroeg te gaan slapen)

• 14 Augustus 2011 - 17:12

Iris:

He Gonny en Brenda,

Wat een happning en wat een drukte! Wel super dat jullie nu net in Sri Lanka waren en dit feest kunnen meemaken.

groet Iris

• 15 Augustus 2011 - 07:33

Jeanine:

Hee Gonny en Brenda,

Dat klinkt super allemaal !
    Wat een bijzonder eiland is het he.
    Het feest in Kandy hebben wij niet meegemaakt, maar verder klinkt het heel bekend allemaal. Heb je ook de botanische tuinen in Kandy bezocht ? Zijn ook erg de moeite waard.

Veel plezier nog !

X Jeanine

• 15 Augustus 2011 - 20:12

Sabine:

Hoi meiden!! Leuk om jullie avonturen te lezen!En prachtige foto's. Zijn ze leuk Bren, die kleine mannetjes? Nog veel plezier in jullie laatste paar dagen, en ik hoor jullie verdere verhalen binnenkort. Have fun en GENIET!!! Liefs

• 18 Augustus 2011 - 14:45

Tamara:

Allemaal leuk!! Verhalen,foto's , smsjes etc.....
    Geniet er nog van deze laatste dagen!
    CARPE DIEM!

Lfs,