Chili - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Chili - Reisverslag uit Puerto Varas, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Chili

Blijf op de hoogte en volg Gonny

11 Oktober 2012 | Chili, Puerto Varas

Hallo allemaal,

Dinsdag 9 oktober werden we vanaf onze knusse hostel om half 7 opgepikt om de vulkaan te beklimmen. Toen we bij de voet van de vulkaan aankwamen zagen de weersvoorspellingen er niet goed uit. Toch besloten we omhoog te gaan en te kijken hoever we zouden komen. Gewapend met spikes, ijspik, rugzak met de nodige proviand, een slee en andere atributen die we op de berg nodig zouden hebben, beginnen we aan de klim. Het was een beetje zuur dat we het eerste stuk naast de skiliften (buiten werking) liepen maar gelukkig na 2 uur lopen was er geen lift meer te bekennen. Op de helft de spikes onder de schoenen gedaan omdat het erg steil en ijzig begon te worden. Na 4.5 uur lopen begon Iris last van hoogteziekte te krijgen en werd duizelig. Ze besloot achter te blijven samen met één van de gidsen. Ik ging samen met een andere gids en 4 brazilianen verder naar het punt waar de gids kon zien of we wel verder konden naar boven. Dat was ongeveer nog 45 minuten zigzaggend de berg op. Het werd steiler en steiler en bedacht hoeveel spierpijn ik de volgende dag wel zou hebben. Verder scheen de zon volop en hoe hoger we kwamen hoe warmer het werd. Ik had me aangekleed voor - 20 graden dus na elk uur lopen ging er meer uit. Eenmaal aangekomen op een vlakker stuk hebben we een korte break genomen. Een ijzige wind stak op en het werd in een klap behoorlijk koud. Door de windrichting en de giftige gassen van de vulkaan kregen we geen toestemming om verder te gaan. De terugweg ging stukken makkelijker want we hadden een plastic slee meegenomen en gleden naar beneden. 5.5 uur naar boven en in een uur weer beneden....Verder was het een super ervaring!! Er staan een aantal foto´s op facebook voor de liefhebbers.
´s Avonds besluiten we naar de hot springs te gaan om onze spieren even te verwennen. We liggen 2 uur in de baden voordat we weer terug gaan naar het hostel. Ik was zo moe dat ik in de bus al als een blok in slaap viel.
De volgende ochtend vertrekken we naar Valdivia. Een studentenstadje aan de rivier. Daar aangekomen wandelen we over vismarkt. De markt is naast de rivier en er zijn talloze zeerobben die daarachter zwemmen in de hoop dat ze vis krijgen van de mannen die ze schoonmaken. De zeerobben zijn moddervet dus dat zit wel goed. Heel leuk om het tafereel te aanschouwen. Het is een stalende mooie, warme dag dus in namiddag chillen we in de botanische tuinen.
Daarna drinken we wat en gaan eten. Toen we bij ons hostel aankwamen hadden we al onze sleutels 3 keer geprobeerd maar de deur ging niet open. Opeens deed er een grijze, langharige, bejaarde man open in zijn pyama die zich toch afvroeg wat deze chica´s aan zijn deur zaten te morrelen. Nadat we van schrik bekomen waren, onze excuses hadden aangeboden bleek dat we de verkeerde deur probeerden open te maken. Aangezien we wat biertjes ophadden begrijpen jullie wel hoeveel lol we gehad hebben.. Ik denk dat de arme man nog een half uur van onze lol kon meegenieten...
De nacht in het hostel was lawaaiig. We kwamen tot de conclusie dat we bijna tegenover de disco zaten en dat alle studenten ook op woensdag daar volop gebruik van maken.
De volgende ochtend vertrekken we naar Puerto Montt, althans, dat is het plan. In de bus besluiten we uit te stappen in Puerto Varas omdat daar iets meer te beleven valt. Rond 2 uur komen we aan in deze gezellig plaats. Dit is ook aan het water en er zijn veel winkeltjes, terrasjes enzenz. Er zijn meedere toeristen die het ook gezellig vinden want als we een hostel proberen te vinden blijkt dat bijna alles vol zit. Aangezien de mensen hier erg aardig en behulpzaam zijn bellen een aantal dames van een vol hostel iemand anders en al snel zitten we in de auto naar een heel leuk onderkomen met een duitse eigenaar.In de middag kijken we war rond en boeken we een vlucht voor morgenavond naar Puerto Arena´s. Daar vandaan staan Isla Magdalena, Puerto Natales, Torres del Paines op het programma. Maar niets is zeker want we hebben bijna elke dag ons plan nog gewijzigd....

• 12 Oktober 2012 - 14:21

Luuk:

We hebben je reisverslag net samen met Luuk gelezen. Je beleeft spannende avonturen in Chili .Dat schrijft Luuk. Geniet maar lekker van alles.Groeten mam en Luuk

• 15 Oktober 2012 - 00:24

Brenda:

Klinkt goed meiden. Veel plezier! Lfs Bren

• 16 Oktober 2012 - 21:37

Nel Ruiter:

Gonny we genieten weer met je mee, veel reisplezier nog, Nel Ruiter