Paaseiland - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Paaseiland - Reisverslag uit Остров Пасхи, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Paaseiland

Blijf op de hoogte en volg Gonny

26 Oktober 2012 | Chili, Остров Пасхи

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met mijn laatste verslag. Morgen vliegen we terug naar Santiago en zaterdag reizen we verder naar Nederland.

Na 6 uur vliegen komen we aan op Paaseiland, Rapa Nui, de navel van de wereld. Er zijn vele namen voor dit mysterieuze eiland midden in de stille oceaan. Het is kleiner dan Texel, heeft 6000 inwoners en is ver verlaten van het vasteland. Er landt 1 vliegtuig per dag met passagiers er 1 cargo vlucht. Het is niet het paradijs dat iedereen misschien zou verwachten met witte zandstranden en beachboys (voor de dames) en half blote chica´s (voor de heren).Toch trekt dit eiland veel toeristen (gelukkig gelimiteerd) door de rijke historie en de mythes die hier nog steeds heersen. Er komen honderden wetenschappers en archeologen naar dit eiland om de diverse mysteries op te lossen. Gelukkig voor de eilandbewoners is het nog niemand gelukt om met harde bewijzen te komen. De grootste vraagstukken zijn: waar komen de oorspronkelijke eilandbewoners vandaan? Polonesië of Zuid Amerika? En hoe komen de beelden van de moais op de plaatsen waar ze staan? Waarom ze er staan is inmiddels opgelost maar daar zal ik jullie niet mee lastigvallen. (als je dat wilt weten gaan jullie dat maar opzoeken op internet :))
De eerste dag boeken we een georganiseerde tour met een gids. De groep bestond uit 5 man, 2 Zweden, 1 spanjaard en wij. Gelukkig een klein groepje want als ik ergens allergies voor ben dan is het op excursie met een te grote groep. Onze gids sprak uitstekend Engels en we leren alles over de Moais (spreek uit: tussen mooi en mwha) en hij rijdt ons over het hele eiland heen. We doen alle belangrijke archeologische plekken aan en uiteraard de grote beelden van de Moais. Sommige gerestaureerd en sommige in een belabberde staat. Al met al een topdag!!
De volgende dag huren we een mountainbike. Ik hoor jullie al denken.. Gonny, fietsen..?? Kan ze dat wel??? En heeft ze niet 2 fietsen in de schuur staan die er alleen uitkomen als er gedronken moet worden? Is dit dezelfde Gonny die als motto heeft, als je een auto hebt hoef je niet meer te fietsen?? Jaja... klopt, maar het leek ons een brillant plan om de omgeving te verkennen met de fiets. Het was inderdaad heel leuk, maar ook hier moesten we heuvel op en heuvel af. Best zwaar. Volgende keer eerst even in Nederland oefenen. Toen we bijna op het einde waren kreeg Iris een klapband en moesten we de laaste kilometers lopen. Toch was het een leuke tocht over de onverharde paden en langs nog meer beelden. (het fenomeen Moai moe begint er al langzaam in te sluipen) s´Avonds eten we gezellig met de lokale band op de achtergrond.
De volgende dag gaan we lopen naar het kratermeer en leren nog meer over de tradities van de volken die hier eeuwen geleden leefden en de gewoontes van de vogelman. Grappig om te weten is, dat er een competitie was om het eerste vogelei van het jaar te vinden door de uitverkorene van de diverse stammen op een ander klein eiland langs de kust, vele overleefden de competitie niet, maar de winnaar kreeg als prijs, een jaar lang in isolatie leven... leuke prijs (ahum) Ik zou denken, doe dan niet mee.. maar goed, wie ben ik....
We lopen ongeveer een uur naar boven (waar heb ik dit meer gedaan in deze vakantie?) en komen uit bij de kater. Deze wordt ook wel de heksenketel genoemt. Het water in de krater is gitzwart. Er zijn allemaal kleine eilandjes in het kratermeer maar door de steile rotswanden kun je daar niet komen. Het lijkt een beetje op een wereldkaart. We lopen ongeveer een half uur (heen en terug) over de randen van de kraten alvorens we terug gaan naar het dorp. Daar relaxen we een beetje aan een klein standje, niet in bikini want daar is het te koud voor. Het weer is hier verder prima, soms met wolken en wind zodat je wel een vest aan moet en als de zon tevoorschijn komt is het weer bloedheet.

Nou dit was dan weer het laaste verslag van de vakantie helaas. Maandag gaan we met een nieuwe frisse kijk weer aan het werk en zal deze vakantie nog lang in de herinnering blijven. (en de foto´s).
Iedereen die mijn verslagen leest, bedankt!! Het is fijn om te weten dat jullie het leuk vinden en dat ik niet voor niets schrijf!!
Tot de volgende keer!!

Lfs Gonny

• 26 Oktober 2012 - 08:28

Jose:

Was weer een leuk reisverslag. Zo te lezen wordt het weer uitrusten op je werk, zo te lezen was het niet echt een relaxvakantie. groetjes ..

• 26 Oktober 2012 - 08:37

Corina:

Goeie reis terug!!! En tot gauw maar weer....
    Xxxx Corina

• 26 Oktober 2012 - 12:52

Lida:

Hoi Gonny
    Wat een leuk verslag weer geniet nog maar even samen met Iris en goede reis terug Ik zal zorgen dat we zondagavond zuurkool eten dan kan je je daar op verheugen groeten mam

• 26 Oktober 2012 - 20:42

Jeanine:

Hoi
    Bedankt weer voor je leuke verslagen, ze zijn ook erg grappig om te lezen!
    Tot snel x Jeanine

• 27 Oktober 2012 - 11:44

Ineke :

Elke keer weer benieuwd naar al die belevenissen. Wat een fantastische reis! Het is leuk om te lezen, nog meer om het mee te maken, natuurlijk. Steek er toch weer wat van op.

• 06 November 2013 - 19:26

Jessica Groentjes:

Hoi Gonny,

Vandaag even gecheckt of ik op jouw site/blog kon komen: ja dus. Leuk, heb ik meteen je verslag over Paaseiland lezen van vorig jaar. Gaaf, wist niet dat je daar ook was geweest.

Groeten, Jessica