Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Torres del Paine - Reisverslag uit Puerto Natales, Chili van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Torres del Paine

Blijf op de hoogte en volg Gonny

21 Oktober 2012 | Chili, Puerto Natales

Hallo allemaal,

Daar ben ik eindelijk weer met een verslag van afgelopen week. Aangezien we een aantal dagen afgesloten waren voor de rest van de wereld heb ik niet eerder een update kunnen sturen.

In Punta Arenas zijn we met de boot naar Isla Magdalena gegaan. Daar broeden zo'n 120.000 pinguins. De boottocht erheen was al grappig want er waren zulke hoge golven dat de boot stuiterde op het water. Wij vonden dat heel grappig maar een aantal mensen dachten daar toch iets anders over en moesten de spuugzakken tevoorschijn halen.
Over het eiland raaste een ijzige wind en het was er enorm koud. Zo koud dat de pinguins bijna vroegen of ze mijn muts even mochten lenen. :).
De pinguins waren helemaal niet bang van ons en lieten zich braaf op de foto nemen, kopje even naar rechts, dan weer naar links, flits flits en iedereen was weer gelukkig. Prima fotomodelletjes. Het was goed dat er zo´n 120.000 rondliepen zodat we niet met 20 man om 1 pinguin stonden te springen met onze camera´s. Erg leuk en grappig om te zien. We zijn ongeveer een uur op het eiland geweest voordat we naar het volgende eiland gingen. Daar lagen de zeeleeuwen op het kiezelstrand. We mochten daar niet van de boot af maar konden ze alleen van afstand bekijken. In de middag relaxen we bij de open haard in het hostel. De volgende dat pakken we de bus naar Puerto Natales.
Aangezien het maandag 15 oktober een nationale feestdag is in dit stadje is alles uitgestorven. (nu, bijna een week later, op zondag is ook alles dicht dus dat treft :( ). Door de straten lopen wat verdwaalde toeristen maar verder is het leeg. Met hier en daar een piepend uithangbord lijkt het meer op een spookstadje.
Afijn, dindag zijn we vertrokken naar Torres del Paine, de nationale trots van Chili. Hier komen de meeste mensen voor naar Chili. We hebben spullen meegenomen voor 4 dagen, de rest blijft achter in Puerto Natales. In Torres del Paine lopen we 4 dagen met bepakking van hut naar hut, totaal 48 km. Dat lijkt niet veel maar loop het maar eens steil omhoog. Ik kan je verzekeren dat voor een niet geoefende hiker best intensief is. We lopen langs meren, gletsjers, heide (net de veluwe), door het bos, berg op berg af, klauteren over de rotsen enz. Na 4 dagen vind ik mezelf meer op een berggeit met spierpijn lijken als op de gewone Gonny. Gelukkig zijn de uitzichten echt waanzinnig mooi en zijn alle ontberingen meer dan waard.Af en toe zien we een condor overvliegen maar het gaat hier vooral om de uitzichten.
In de blokhutten zijn meerdere toeristen waar we gezellig mee eten en kletsen. In elk verblijf brand een open haard en als je binnenkomt ruik je de geur van verbrand hout. Het geeft een gemoedelijke en warme sfeer. De meeste mensen kom je in het park weer tegen. Als je aan dezelfde kant van het park bent begonnen met lopen kom je ze allemaal nog tegen. Hetzij op de berg (als ze ons voorbij rennen, lijkt wel), hetzij in de hutten. De meeste beginnen rond 8 uur met lopen.
Nadat we de ´torres´ en ´cuernos´ hebben gezien keren we terug naar ons vertrouwde hostel in Puerto Natales. Vanavond vliegen we door naar Santiago en daarvandaan door naar Paaseiland waar we tot vrijdag zullen verblijven. Ik ben nieuwgierig naar ons volgende avontuur...

Groetjes Gonny

• 23 Oktober 2012 - 11:47

Ellen:

Hoi berggeit, ik wist wel dat je sportief was maar zó sportief, goed hoor die tocht. leuk om te lezen. veel plezier nog samen. X