Jut en Jul in de jungle - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Jut en Jul in de jungle - Reisverslag uit Sandakan, Maleisië van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Jut en Jul in de jungle

Door: gonnyschoonhoven

Blijf op de hoogte en volg Gonny

15 Augustus 2010 | Maleisië, Sandakan

Hallo allemaal,

Omdat er een hoop mensen erg enthousiast reageren op mijn reisverslag zal ik snel een nieuwe maken zodat jullie op de hoogte blijven. Dat is voor mij ook makkelijker anders weten we niet meer waar we geweest zijn :). Waar waren we gebleven....?

Woensdag 11 augustus

Reisdag. We nemen begin van de middag de bus van KK naar Sandakan en het duurt ongeveer 6 uur voordat we op de bestemming aankomen. We verkennen de stad een beetje en eten een hapje op de boulevard (of iets wat daarop lijkt tenminste)In deze stad zelf is weinig te beleven en is voornamelijk geschikt als overnachtingsplaats.

Donderdag 12 augustus

We reizen vandaag met de lokale bus naar Sepilok, een opvangcentrum voor oeran oetangs. In de bus vraag je je af wie hier nu eigenlijk de bezienswaardigheid is.

In Borneo gaat de verdwijning van het regenwoud heel snel. Het oerwoud maakt plaats voor de palmboomplantages die veel meer geld opleveren. De oeran oetang (maleisische naam voor " man of the jungle" ) moet hierdoor inleveren aan leefgebied en wordt inmiddels met uitsterven bedreigt. Dit centrum zorgt voor de jonge apen waarvan hun moeder is doodgeschoten. Een baby oeran oetang heeft ongeveer 6 jaar nodig om zelfstandig in de jungle te overleven.
In sepilok krijg je een film te zien over de bedreiging en kun je de apen bekijken die inmiddels weer in het wild leven. De hoeveelheid die je ziet hangt af van de apen die naar de voederplaats komen. Sommige komen na de uitzetting in het wild nooit meer terug en sommige dagelijks. Je kunt ook een aapje adopteren voor een jaar. je wordt dan op de hoogte gehouden van het wel en wee van dit exemplaar. De moeder van Iris wilde dit graag voor haar verjaardag hebben dus we hebben er een uitgezocht met de naam Zen.

13/14 augustus

Vandaag gaan we op weg naar de jungle. Op de weg daar naar toe bezoeken we de Gomantong grotten. Dit zijn de grotten die jullie met de reclame van de karwei op tv kunnen zien. Op tv kun je alleen niet zien dat er in de grot ook miljoenen kakkerlakken, en duizende vleermuizen leven en dat de stank verschikkelijk is. Tevens is het oppassen dat ze niet op je hoofd schijten. Ondanks deze ontberingen zijn de grotten schitterend. Duizenden zwaluwen bouwen daar hun nest met slijm en veren. De nesten worden daarna door de lokale bevolking weggehaald, gekookt en vermengt met honing.Dit is goed voor de gezondheid. (ik bedankt ff) Een kilo zwaluw slijm kost ongeveer 300 tot 1000 euro en is hiermee een enorme bron van inkomsten voor de bevolking van deze streek. Op het pad naar de grotten toe worden we getrakteerd op een wilde oeran oetang met een baby. Sepilok was leuk maar er gaat niets boven zo'n aap in de vrije natuur!!

We rijden nog een uurtje met de bus, en een kwartierje met de boot voordat we in onze jungle lodge aankomen. Deze super leuke lodge staat aan de kinabatangan rivier. We hebben een houten chaletje met 4 kamers met eigen badkamer. Er is een gemeenschappelijke ruimte (met uitzicht op de rivier) waar we kunnen eten en super verzorgt worden door het personeel. Deze lodge is ook het uitgangspunt voor de trips in de jungle. We maken een paar boottochten waar op zoek gaan naar wilde dieren. We komen heel veel neusapen tegen. Dit soort heeft een enorme neus en groeit naarmate ie ouder wordt. (net pinokkio, alleen deze liegen niet)Tevens zien we olifanten, die we met de boot op 2 meter afstand kunnen benaderen, krokodillen, nog meer soorten apen en neushoornvogels. In de avond maken we een wandeling door het oerwoud op zoek naar de dieren. Het grootste gevaar wat hierin schuilt zijn de bloedzuigers. Deze zijn niet schadelijk voor onze gezondheid en je kan ze zo van jezelf afhalen maar ik krijg gewoon de kriebels bij het idee dat er een bloedzuiger op mijn lichaam zou komen te zitten. Gewapend met anti bloedzuigersokken, laarzen, 2 gidsen (anders weten we de weg niet en ze zijn heel goed in het spotten van de dieren)en een zaklamp gaan we op weg. Na een half uur vergeet je de bloedzuigers en ben je eigenlijk aleen nog maar op zoek naar andere dieren. We zien allerlei vreemde vogels (daar hoef je eigenlijk niet voor naar het buitenland.... maar goed), kikkers, insekten en een wilde kat. Best een goeie score dus. Niets van een bloedzuiger gezien. Daarna nog even een biertje gedronken waar we eerst werden aangevallen door een kakkerlak waardoor de gidsen helemaal in een deuk lagen.
Ik heb weleens gelezen dat mannen graag hulpeloze vrouwen helpen om zelf als held neergezet te worden. Met deze wetenschap hebben we dan ook moord en brand gegilt toen er een bloedzuiger van minimaal 1/2 cm (jaja, wat een aanstelsters) op Iris haar broek zat. Onze heldengids reageerde onmiddelijk op ons gegil en haalde het monster van haar broek af, de held!! Tja, je vraagt je af wat er spannender is, een avondwandeling in de jungle of een biertje drinken in de lodge.......

XXX

• 15 Augustus 2010 - 16:03

Buuf Kirs:

Klinkt wederom fantastisch!!
    Tip om bloedzuigers van je af te halen: met een brandende sigaret de bloedzuiger aanstippen, vallen ze er gelijk vanaf. Moet je alleen wel toevallig een sigaret bij je hebben hihi

• 16 Augustus 2010 - 12:07

Marjolein:

Hoi meiden

Klinkt allemaal weer te gek wat jullie allemaal weer mee maken.
    Heel leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van jullie prachtige reis.
    Ben ook heel erg benieuwd naar de foto,s.
    Nou meiden geniet er nog lekker van.
    Groetjes veel liefs mar

• 17 Augustus 2010 - 05:48

Ellen:

Klingt allemaal weer geweldig. als een vogel op je hoofd poept brengt dat geluk dus wat kan je in die grot een geluk halen.
    Groetjes X

• 17 Augustus 2010 - 13:04

Petra Oostenrijk:

He gon ,en iris ,
    Spannende avonturen lees ik allemaal ,leuk om zo een beetje op de hoogte te blijven.Geniet lekker want hier regent het verschrikkelijk.xxxx petra

• 19 Augustus 2010 - 20:29

Zussie:

Wat een leuke, spannende dingen maken jullie mee.Echt gaaf en leuk om te lezen!!! Dat is toch weer wat anders dan in Heiloo he? Wij gaan zaterdag gezellig naar Dolfinn Rocks, AZ heeft zojuist met 2-0 gewonnen van Aktobe(?) en zondag ga ik met mijn werk naar de SAIL. Lekker bootje varen & eten en drinken. Ook leuk, ben je ook weer op de hoogte van ons weekend (lekker belangrijk als je daar zit hahahaha) groetjes en tot gauw zussie. Geniet nog even!

• 19 Augustus 2010 - 21:01

Fam. B:

Hallo daar!!!
    Leuke en spannende dingen lezen wij weer!
    Dit is leuker lezen dan een boek hoor.....nou pas op voor de bloedzuigers en kakkerlakken.
    xxx uit Heiloo
    Fam.B

• 25 Augustus 2010 - 10:26

Kirsten:

hoi hoi

je ziet dat gillen het heldendom bevordert doe je goed..hou deze gedachte vast als je weer achter je bureau zit...scheelt misschien een hoop werk.. de vakantie klinkt super!