Brunei - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu Brunei - Reisverslag uit Semporna, Maleisië van Gonny Schoonhoven - WaarBenJij.nu

Brunei

Door: gonnyschoonhoven

Blijf op de hoogte en volg Gonny

22 Augustus 2010 | Maleisië, Semporna

Hallo allemaal,

Daar ben ik weer met het derde en tevens (waarschijnlijk) laatste reisverslag.

De dag nadat we de jungle uit zijn gekomen reizen we soor naar Lahad Datu. Het plan is om hier vandaan een trip naar Danum Valley te maken. In dit park is maar 1 lodge en dee is heel exclusief en dus ook heel duur. Omdat we het op het einde van de vakantie al in een luxueus resort verblijven besluiten we dit niet te doen.
Lahad Datu betekend " place of royals" maar ik kan je verzekeren dat de gemiddelde royalty hier gillend vandoor gaat. De stad staat vol met stinkende marktstelletjes en het vuil ligt hier overal op straat verspreidt. De mensen zijn overigens heel erg vriendelijk. Van de gastvrijheid van deze mensen kunnen de Nederlanders nog wat van leren!! Hier lijkt het ook wel of ze nog nooit een toerist hebben gezien. Iedereen lacht, zwaait, en begroet ons alsof wij de royals zijn. Heel leuk om ook eens een beroemdheid te zijn!!

De volgende dag gaan we met piepende bandjes weg, op naar de volgende stad, Tawau
In Tawau is het iets beter als in Lahad Datu maar ook hier is weinig te zien en beleven.
Overdag laten voeten laten behanden d.m.v. voetreflex. Dit is op de Aziatische manier erg pijnlijk maar we denken dat het goed is. De volgende dag had ik allemaal blauwe plekken op mijn voeten. Dat kan niet goed zijn!!
s' avonds gaan we naar de karaoki bar, zijn daar weer de bezienswaardigheid en de enigste vrouwen. Het duurde dan ook niet lang voordat we bier aangeboden kregen. We sluiten ons aan bij een groepje chinees/maleisische mannen en zingen tot de late uurtjes vrolijk mee met de karaoki.
Omdat er in Tawau verder weinig te belven valt maken een nieuw plan en besluiten de volgende dag het vliegtuig te nemen naar Brunei. Deze is reisroute is erg onlogisch want we moeten via Kota Kinabalu (waar we de reis begonnen zijn) maar anders moesten we nog 5 dagen in Tawau verblijven en dan ga je je echt vervelen.

Brunei is een klein stinkend rijk, 100% islamitisch oliestaatje en het verschil met maleisie is duidelijk zichtbaar. Alles is er pracht en praal, protserige moskeen en paleizen (het paleis van de sultan heeft maar liefst 1755 kamers), en keurige straten en gebouwen. We verblijven hier 3 nachten. Op de eerste dag bekijken we de hoofdstad. Hier gaan we o.a. naar de moskee, museum en nog wat andere mooie gebouwen in de stad. Tegen het einde van de middag gaan we met de watertaxi naar de watervillages. In dit aparte dorp (Kampung Ayer) zijn de huizen, scholen, moskee op het water gebouwd. Er wonen 32.000 mensen in dit dorp en de enigste manier om het vaste land te bereiken is met de watertaxi of waterbus. Ze noemen het ook wel eens " het Venetie van Zuid Oost Azie". Tevens varen we langs het paleizen van de sultans. s'avond wordt het geen wild feest (dat gebeurt trouwens maar incidentieel op dit soort reizen). In dit land zijn er geen cafe's aangezien er geen alcohol wordt verkocht. Ook niet in de winkels. Gelukkig hebben ze heerlijk eten en verse jus d'orange. (veel beter dan die in Nederland)

De volgende dag gaan we weer voor een dagtour naar de jungle van Brunei. We zien niet veel wilde dieren maar er is genoeg te beleven. Je kunt daar een canopy walk doen. Dit zijn bruggen die net zo hoog zijn als de boomtoppen en het uitzicht is adembenemend!! Eenmaal beneden gaan we naar de waterval. Deze is niet heel groot maar het leuke hiervan is dat er kleine visjes zwemmen die aan je voeten gaan sabbelen om de dode huiscellen te verwijderen. Dit hebben ze ook in de Zwaluwhoeve op de veluwe alleen dit is in de vrije natuur. Heel leuk!!

De dag erna willen we in de ochtend nog naar het empire hotel gaan om die eens te bekijken. Dit 3 billioen kostende hotel is het waard om even te bekijken. We nemen de bus en worden in " the middle of nowhere" afgezet en lopen een stukje verder. Helaas begint het keihard te regenen en we waren tot onze botten aan toe nat!!! Gelukkig is het dan evengoed nog 34 graden dus koud is het niet. We laten het hotel voor gezien en lopen nog een aantal km naar de dichtsbijzijnde lodge die een taxi voor deze vezopen katjes wil bellen. We hadden geen tijd meer om te bus te nemen want aan het eind van de middag ging ons vliegtuig weer richting Tawau. Vanaf het vliegveld gaan we rechtstreeks naar Semporna waar we 2 nachten verblijven.

Morgen vertrekken we naar de Sipadan eilanden. Mabul Island om precies te zijn om daar de laaste paar dagen in een super de luxe exclusief resort te verblijven. We gaan daar voornamelijk heen om te duiken en relaxen en hebben een semi-attached watervila geboekt!! Sipadan staat in de top 5 duikbestemmingen ter wereld en ik ben erg benieuwd wat we onder water tegen komen!!!

Voor degene die heel nieuwgierig zijn... kijk maar even op www.sipadan.com en dan naar sipadan mabul resort (op Mabul)

P.S. niet jaloers worden hoor ;)

• 22 Augustus 2010 - 08:54

Ellen:

Het klinkt allemaal weer super!!!
    veel plezier nog samen en geniet X

• 23 Augustus 2010 - 11:12

Leonie:

Hey Lekkertje, Wat een leuke verhalen allemaal weer! Ik ben wel jaloers!! Gelukkig mag ik nog naar Portugal, veel plezier nog! Tot snel en groetjes uit het saaie Alkmaar... regent hier keihard. XXXX

• 23 Augustus 2010 - 19:23

Ingrid:

Hey chic, heb net even al je verhalen gelezen en volgens mij heb je een top vakantie!
    Klinkt allemaal te gek! Wij hebben ook een leuke vakantie gehad met toch best lekker weer. Stukken beter als alle anderen in Frankrijk als ik dat zo hoor, dus niets te klagen gehad. Nou heeeeeel veel plezier nog en ik ben benieuwd naar je foto's bij de verhalen. Tot snel, liefs en dikke kus xxx

• 23 Augustus 2010 - 19:47

Zussie:

Ik ben natuurlijk erg nieuwsgierig en heb even een kijkje genomen op die site en inderdaad: Ik ben stinkend jaloers!!!!!!!!!!! Wat ziet dat er gaaf uit, zeg! Geniet van al die luxe (na al die ontberingen met bloedzuigers etc.)

• 24 Augustus 2010 - 12:14

Michel:

klinkt en ziet er weer helemaal top uit, veel plezier nog en duik ze !! goeie terug reis en ben benieuwd naar de foto's

grjes

• 24 Augustus 2010 - 14:24

Corina:

Ziet er weer prima uit!!!
    Geniet nog lekker de laatste paar dagen..
    xxx
    uit een redelijk zonnig Heiloo

• 26 Augustus 2010 - 11:17

Jeanine:

En hoe is het in het paradijs ? Geniet nog maar even van de zon, zee en luxe ! Hier komt de regen met bakken uit de lucht.
    Goede reis terug X